تهران- ایرناپلاس- ناآرامی‌های منطقه در هفته گذشته، بسیاری از بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار داده است. بازارهای تهران در واکنش به این وقایع، اولین روز هفته را با نوسان در قیمت‌ها و شاخص‌ها آغاز کردند؛ وقایعی که از نظر یک کارشناس بازار طلا، بازتاب کامل‌ آنها را پس از فعال شدن بازارهای جهانی و همچنین واکنش ایران خواهیم دید.

در ایرناپلاس بخوانید

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تأثیر این ناآرامی‌ها بر بازار طلا به خبرنگار ایرناپلاس گفت: درباره تحلیل بازار طلا در شرایط کنونی باید به دو نکته توجه داشت: نخست اینکه امروز شنبه است و باید تا باز شدن بورس‌های جهانی در روز دوشنبه، تأمل کرد.

محمدولی ادامه داد: نکته دیگر اینکه با توجه به اتفاقات روزهای گذشته و انعکاس اخبار آنها و نیز ایجاد فضای خاص سیاسی-نظامی، از دیروز بازار ملتهبی را در دو حوزه طلا و ارز شاهد بودیم. صرافی‌ها قیمت دلار را حدود ۴۰۰ تومان و قیمت یورو را حدود  ۶۰۰ تومان در تابلوهای خود افزایش دادند که این افزایش، نشان‌دهنده بازاری ملتهب و نوسانی است.

منتظر بازگشایی بازارهای جهانی هستیم

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: باید منتظر بمانیم تا در روزهای آینده بازارهای جهانی نیز آغاز به‌کار کنند. واکنش ایران نسبت به این مسائل نیز بر بازارهای داخلی و بازارهای خارجی تأثیر خواهد گذاشت؛ البته این تحولات تأثیر خود را از دیروز بر قیمت‌ها گذاشته‌اند. در حال حاضر با بازاری نوسانی مواجه هستیم و باید منتظر اتفاقات بعدی باشیم.

وی افزود: قیمت جهانی اونس طلا از ۱۵۱۸ دلار در روز پنجشنبه به ۱۵۵۰ دلار رسیده و مشابه این افزایش قیمت را در سایر فلزات گران‌بها نیز تجربه کرده‌ایم. در بازار داخلی نیز قیمت هر مثقال طلا از دو میلیون و ۵۰ هزار تومان در پایان هفته گذشته به دو میلیون و  ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

محمدولی با تأکید بر اهمیت اخبار پیرامون وقایع اخیر ادامه داد: فلزات گران‌بها، طلا، نفت و بازار ارز از این اخبار متأثر خواهند شد. با توجه به این مسائل، باید تا روز دوشنبه صبر کنیم و ببینیم که این روندهای قیمتی طی روزهای آتی چه تغییراتی خواهند داشت.

روند افزایشی به دلیل تسویه‌های پایان سال ادامه خواهد یافت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به زمان تسویه در پایان سال مالی کشورهای مختلف گفت: به‌نظر می‌رسد قیمت فلزات گران‌بها چه در داخل و چه در خارج، رو به افزایش باشد. این افزایش قیمت تحت تأثیر تسویه‌ها در پایان سال میلادی بوده است. به‌زودی پایان سال چینی و پس از آن، پایان سال مالی خودمان را پیش‌رو داریم. تسویه‌های پایان سال که بر اساس ارز و پول‌های خارجی انجام می‌شوند، بخشی از تقاضا را به بازار سکه و طلا به‌عنوان سرمایه‌ای قابل دسترس و با نقدینگی بالا وارد می‌کنند و طبیعی است که با وجود این حجم از تقاضا، قیمت‌ها افزایشی باشد.

وی افزود: اتفاقات اخیر و بی‌عقلی ترامپ، موجب التهاب بازار شده و بازار در انتظار اتفاقات چند روز آینده است. با این حال، روند کلی قیمت فلزات گران‌بها به تأسی از بازار جهانی، در بازارهای داخلی نیز افزایشی است.