تهران- ایرناپلاس- نشست گروه بیست (G۲۰) در حالی در ریاض برگزار شد که ویروس کرونا در ۱۳ کشور عضو، شیوع پیدا کرده و رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز شیوع این ویرویس و نااطمینانی در روابط تجارت بین‌الملل را عامل شکنندگی و کاهش رشد اقتصادی در سال جاری معرفی کرده است.

در ایرناپلاس بخوانید

کشورهای گروه بیست یا G۲۰ شامل ۱۹ کشور در حال توسعه، برخی کشورهای توسعه‌یافته و نیز اتحادیه اروپاست. این کشورها که شامل استرالیا، اندونزی، انگلیس، ایتالیا، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، آمریکا، برزیل، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، عربستان، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، مکزیک و  هند هستند در نشست‌های خود که عموماً حول موضوعات اقتصادی است، میزبان رؤسای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز هستند.

آخرین نشست این گروه در روزهای سوم و چهارم اسفندماه در حالی در شهر ریاض عربستان برگزار شد که ویروس کرونا، ۱۳ کشور عضو را درگیر کرده است. موضوعی که موجب شد بیانیه رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز در رابطه با آثار اقتصادی این ویروس و تأثیر آن بر رشد اقتصادی جهان ایراد شود. کریستالینا جورجیووا، رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF)، در پایان نشست وزرای اقتصاد و رؤسای بانک مرکزی گروه بیست در ریاض، بیانیه ذیل را  قرائت کرد:

نشست ما در زمانی برگزار شد که در شرایط عدم اطمینان خاصی به‌ سر می‌بریم. در آغاز سال، نشانه‌ها و انتظاراتی ظهور کرد که نشان ‌داد رشد جهانی پس از رسیدن به پایین‌ترین حد خود، در حال بهبود است. رشد جهانی پس از بهبود متوسطی، از ۲.۹ درصد در سال گذشته به ۳.۳ درصد در سال جاری رسید. این ثبات اولیه به کمک سیاست‌های پولی و در برخی از کشورها سیاست‌های تسهیل مالی و همچنین فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین، به‌وجود آمد. با این حال، بهبود پیش‌بینی‌شده شکننده است. بازگشت به شرایط عادی برای اقتصادهایی پیش‌بینی‌ شده که پیش از این تحت فشار بودند یا عملکرد پایین‌تری داشته‌اند.

پس از این پیش‌بینی، ویروس کرونا در قالب وضعیت اضطراری بهداشت جهانی، فعالیت اقتصادی در چین را مختل کرد و توانست بهبود اقتصادی را در معرض ریسک قرار دهد. مهم‌تر از همه، این یک تراژدی انسانی است که پیامدهای منفی اقتصادی دارد. من به G۲۰ گزارش دادم که حتی اگر این ویروس به‌سرعت مهار شود نیز رشد چین و سایر جهان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. البته همه ما امیدواریم به یک بهبود V شکل و سریع دست یابیم. با این حال، با توجه به این فضای عدم اطمینان، احتیاط این است که خود را برای سناریوهای ناسازگارتر آماده کنیم.

همچنین، ریسک‌های دیگری نیز وجود دارند: سطوح بالای بدهی در کشورها  ممکن است از افزایش صرف ریسک یا شرایط پیش‌بینی‌ نشده تنگنای مالی تأثیر بگیرند. تغییر اقلیم نیز فراوانی بلایای طبیعی را افزایش داده است.

ما دستور کار مهمی در پیش داریم. با رشد کند و تورم پایین، توصیه می‌شود سیاست پولی در بیشتر اقتصادهای G۲۰  سازگار باقی بمانند و با کاهش نرخ بهره، فعالیت‌های اقتصادی تحریک شوند. همچنین توصیه می‌شود سیاست‌های مالی نیز تا جایی که فضا اجازه می‌دهد برای حمایت از چشم‌انداز اقتصادی، گسترش پیدا کنند. این موضوع لزوماً نباید هزینه‌بر باشد، بلکه می‌توان با اولویت‌بندی مجدد، پرداخت‌ها را به امور زیربنایی با بازدهی بالا و سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی، هدایت کرد. به‌طور همزمان توصیه می‌شود اصلاحات ساختاری برای ارتقای بهره‌وری، رشد و مشاغل، اجرا شود.

علاوه بر سیاست‌های کشوری، بسیاری از چالش‌ها، جهانی هستند و راه‌حلی‌های جهانی می‌طلبند. ما درباره برخی از آنها از جمله چالش‌های مالیاتی ناشی از اقتصاد دیجیتال، تقویت شفافیت و ثبات بدهی و نیز ایجاد یک نظام مالی بازتر و تاب‌آورتر در ریاض بحث و گفت‌وگو کردیم. ما همچنین از دستور کار دولت سعودی در مورد افزایش دسترسی به فرصت‌ها به‌ویژه برای زنان و جوانان به‌طور جدی حمایت کردیم.

من می‌خواهم سه زمینه دیگر را که کلید آنها، همکاری‌های بین‌المللی است، برجسته کنم:

نخست، باید با یکدیگر برای کنترل پیامدهای انسانی و اقتصادی ویروس کرونا کار کنیم به‌ویژه اگر این شیوع، طولانی‌تر و گسترده‌تر شود. صندوق بین‌المللی پول برای کمک‌رسانی آماده است، همچنین «صندوق مهار فاجعه و امدادرسانی» ما می‌تواند کمک‌هایی را برای بدهی‌های فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشورها فراهم کنند.

دوم، همکاری برای کاهش آتی نااطمینانی‌ها در زمینه تجارت جهانی، الزامی است. علی‌رغم فاز نخست توافق، تنش‌های تجاری منجر به کاهش ۰.۶ درصدی GDP جهان شده است. این همچنان ضروری است که از جنگ تجاری به صلح تجاری حرکت کنیم.

سوم، جهان باید همکاری برای کاهش آثار تغییرات اقلیمی و انطباق با آن را افزایش دهد.

ویروس کرونا یادآوری آشکاری برای ارتباطات فی‌مابین و نیاز ما به همکاری با یکدیگر است. در این راستا G۲۰ یک گروه مهم برای کمک‎ به قرار دادن اقتصاد جهانی در جایگاهی با ثبات است.