تهران- ایرناپلاس- تخلف در فروش اقلام بهداشتی منجر به تشکیل ۹۰۰ پرونده در سازمان تعزیرات تهران شده‌ است. مدیرکل تعزیرات استان، کالاهای سلامت‌محور را خط قرمز سازمان می‌داند، اما هنوز هم مراکز فروشی وجود دارند که حاشیه سود خود را خارج از این خطوط قرمز تعیین‌ می‌کنند.

در ایرناپلاس بخوانید

ویروس کرونا کشور به کشور می‌تازد و بازار کالای سلامت‌محور را در کشورهای مختلف با چالش مواجه می‌کند. ایران یا ایتالیا، عراق یا آلمان دیگر تفاوتی ندارد و تقریباً کشوری نیست که کرونا به آن رسیده باشد و ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده را ناپدید نکرده باشد.

قفسه‌های ژل و مایع ضدعفونی‌کننده دست تقریباً در تمام کشورهای درگیر با کرونا خالی است و اگر هم کالایی برای خرید پیدا شود، با قیمت‌های چندین برابری به‌فروش می‌رسد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی مانند وال‌مارت و تارگت، نتوانستند پاسخگوی تقاضای مواد ضدعفونی‌کننده برای مشتریان خود باشند که این روزها بیش از نیازشان به‌دنبال خرید این اقلام هستند.

محدودیت وب‌سایت‌های اینترنتی برای ثبت آگهی مواد ضدعفونی‌کننده

فروشگاه‌های اینترنتی معروفی مانند ای‌بی، آمازون و حتی بازار فیسبوک به‌جایی برای کسب سود افرادی تبدیل شده اند که اقلام ضدعفونی‌کننده را تا چندین برابر قیمت به فروش گذاشته بودند تا جایی که برخی افراد که در میانه بحران، مواد ضدعفونی‌کننده را با قیمتی حدود هشت دلار خریده بودند، با سوءاستفاده از نگرانی مردم، آنها را تا ۱۴۰ دلار هم به‌فروش می‌رسانند.

این اقدامات موجب شد این پلت‌فرم‌ها، آگهی فروش مایع و ژل ضدعفونی‌کننده دست را محدود کنند. ای‌بی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این محدودیت ناشی از قیمت‌های بالایی است که ممکن است غیرقانونی باشند. ای‌بی در ایمیلی به فروشندگان، دلیل محدودیت در ثبت این قبیل آگهی‌ها را «کسب سود از تراژدی و رنج بشر» عنوان کرده است.

ضدعفونی‌کننده در بازار ایران؛ از اتمام موجودی تا قیمت‌های چندین برابری

شرایط بازار ایران نیز در روزهای ابتدایی، در زمینه مواد ضدعفونی‌کننده تفاوتی با کشورهای دیگر نداشت. داروخانه‌ها یکی پس از دیگری، کاغذِ «نداریم» را به شیشه‌ها زدند و مشتریانی که خیابان به خیابان به‌دنبال ژل و مایع ضدعفونی‌ کننده بودند، دست خالی به خانه باز می‌گشتند.

ضدعفونی‌کننده‌ها در همان ساعت‌های اولیه در فروشگاه‌های اینترنتی نیز ناموجود شدند. این نیاز بازار، کار را به‌جایی رساند که برخی با اهداف سودجویانه، شروع به انتشار آگهی در پلتفرم‌های ثبت آگهی کردند و با قیمت‌های چند برابری، مواد ضدعفونی‌کننده را به فروش رساندند. این سودجویی‌های تا جایی ادامه داشت که امکان ثبت آگهی در این زمینه، محدود و آگهی‌های قبلی حذف شد.

پس از آن نیز تصمیم گرفته شد موجودی تولیدکنندگان این مواد صرفاً به مراکز درمانی اختصاص پیدا کند و تنها در روزهای اخیر، توزیع ژل و مایع ضدعفونی‌کننده به حالت عادی بازگشته و قیمت‌های مصوب برای آنها تعیین شده است.

با وجود قیمت‌های مصوب، همچنان مواردی از گران‌فروشی دیده می‌شود و برخی تولیدکنندگان از فروش این اقلام با حاشیه سود بالا در برخی داروخانه‌ها خبر داده‌ و می‌گویند با وجود قیمت‌های مصوب اعلام شده و همچنین درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا، مواردی از گران‌فروشی را به ما اطلاع داده‌اند.

​​​​​۹۰۰ پرونده کرونایی تعزیرات در تهران

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات استان تهران در این رابطه به ایرناپلاس گفت: در ۱۰ روز ابتدایی شیوع کرونا حدود ۲۰۰۰ مورد بازرسی در زمینه گران‌فروشی، احتکار و فروش اجباری انجام شد. مواردی وجود داشت که مشتریان را وادار می‌کردند در کنار خرید ضدعفونی‌کننده‌ها، کالای دیگری را نیز به‌اجبار خریداری کنند. در مجموع، در نتیجه این بازرسی‌ها، حدود ۹۰۰ پرونده تشکیل شد.

وی افزود: بحث گران‌فروشی پس از سیاست‌گذاری بهداشت در زمینه توزیع مواد ضدعفونی‌کننده صرفاً به مراکز درمانی، دیگر مشاهده نشد، اما اخیراً با شروع مجدد توزیع اقلام بهداشتی، موارد اندکی درباره گران‌فروشی مشاهده شده است.

اسفنانی با تأکید بر تأمین نیاز بازار درباره برخورد با گران‌فروشی توضیح داد: در زمینه انواع مواد ضدعفونی‌کننده و دستکش، در حال حاضر مسئله‌ای وجود ندارد و از آنجایی که این اقلام به اندازه نیاز بازار و حتی بیشتر، تأمین شده‌اند، انتظار گران‌فروشی نداریم و با هرگونه گران‌فروشی برخورد جدی می‌شود.

سلامت مردم خط قرمز تعزیرات است

به‌گفته مدیرکل تعزیرات تهران، موارد گران‌فروشی اقلام بهداشتی که در سامانه تعزیرات ثبت می‌شوند، به‌سرعت مورد پیگیری قرار می‌گیرند. وی سلامت مردم را خط قرمز تعزیرات دانست و افزود: با تخلف در زمینه کالاهای سلامت‌محور با قاطعیت برخورد می‌شود.

اسفنانی در زمینه موجودی اقلام بهداشتی گفت: در رابطه با دستکش، حجم کشفیات بسیار بالا بوده و تولید و واردات هم نیاز چند ماه کشور را تأمین می‌کنند. این موضوع در رابطه با مواد ضدعفونی‌کننده نیز صادق است.