فهرست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی نشان می‌دهد دینار عراق به فهرست تخصیص ارز دولتی بازگشته و دلار آمریکا بار دیگر از این فهرست خارج شده است.

در ایرناپلاس بخوانید

فهرست‌ حاوی دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی از زمان معرفی دلار ۴۲۰۰ تومانی، یعنی ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ تا سوم تیرماه ۱۳۹۹ توسط بانک مرکزی منتشر شد. در این فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی به‌منظور واردات کالا و خدمات و نیز بازپرداخت اقساط، به تفکیک ارائه شده است.
فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی با هدف واردات کالا و خدمات شامل ۱۴۶ هزار و ۷۴۲ مورد تخصیص انواع ارز با نرخ دولتی در این بازه زمانی است که نسبت به نسخه گذشته یعنی سوم اردیبهشت امسال، ۱۶۳۰ مورد به آن اضافه شده است.

جابه‌جایی دلار و دینار
اطلاعات فهرست تخصیص ارز به‌صورت تجمعی ارائه می‌شود؛ بنابراین تفاضل ۲ گزارش اخیر می‌تواند نشان‌دهنده میزان ارز تخصیص داده شده در بازه زمانی بین ۲ فهرست باشد. مقدار قابل قبول برای این تفاضل، تنها می‌تواند صفر یا مثبت باشد. با این حال، تفاضل مجموع ین ژاپن تخصیص داده شده در ۲ فهرست اخیر بانک مرکزی منفی است که انتظار نمی‌رود در داده‌های تجمعی بروز پیدا کند.

علاوه بر این، فهرست جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در بازه زمانی سوم اردیبهشت تا سوم تیر ۱۳۹۹، تخصیصی در رابطه با دلار آمریکا صورت نگرفته  و در مقابل، دینار عراق، به فهرست تخصیص ارز دولتی بازگشته است.

بررسی اطلاعات گذشته فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی که نشان‌دهنده تخصیص ارز به تاریخ منتهی به سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری بود، در بازه زمانی ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ تا سوم اردیبهشت ۱۳۹۹ در رابطه دینار عراق تخصیص جدیدی صورت نگرفته است. با این حال، آخرین فهرست منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد از سوم اردیبهشت تا سوم تیرماه سال جاری، حدود ۱۳۰ میلیون دلار دینار عراق به نرخ دولتی به سفارش‌های ثبت شده، تخصیص داده شده است.

کره‌جنوبی صدرنشین، عمان پیش‌تاز
بیشترین تخصیص ارز دولتی از ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ تاکنون مربوط به وون کره‌جنوبی است که در هر ۲ فهرست اخیر بانک مرکزی در ردیف نخست تخصصی ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا و خدمات قرار می‌گیرد. در این مدت در مجموع بیش از  ۱۳۳۶ میلیون وون کره جنوبی به نرخ دولتی به واردات، تخصیص داده شده است.

مقایسه ۲ گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد بیشترین تغییر در ارز تخصیص داده شده به نرخ دولتی در فاصله زمانی انتشار این ۲ گزارش، مربوط به ریال عمان است که در این مدت افزایش بیش از ۶۶ درصدی را تجربه کرده است. میزان کل ریال عمان تخصیص داده شده به نرخ دولتی از ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ تا سوم تیرماه بیش از ۱۵۳ میلیون ریال عمان بوده است.