به‌نظر می‌رسد شاخص بورس در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست تا نقطه تعادل جدید خود را پیدا کند. یک کارشناس بازار سرمایه، دو سناریوی تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بورس تهران را تشریح کرده است.

در ایرناپلاس بخوانید

به نظر می‌رسد در روزهای اخیر شاخص بورس پس از ریزش قابل توجهی که نسبت به نقطه اوج خود یعنی ۲ میلیون واحد تجربه کرد، در حال قرار گرفتن در یک تعادل جدید است. این تعادل جدید  هر روز تحت تأثیر اخبار تازه‌ای قرار می‌گیرد که از نتایج نظرسنجی‌های ریاست جمهوری آمریکا منتشر می‌شود. با این حال کارشناسان معتقدند روند رشد شاخص بورس تهران بزودی آغاز می‌شود و تا پایان آبان‌ماه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

سیدحمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه، در این رابطه به ایرناپلاس گفت: واقعیت اینکه بازار سرمایه به تعادل رسیده و تجربه یک روز مثبت و یک روز منفی به معنای بازگشت روند نزولی گذشته نیست. از طرف دیگر، فعالانی هستند که خرید بسیاری از سهام‌ها در قیمت‌های کنونی برایشان جذابیت دارد و ارزنده هستند. بنابراین روند نزولی شاخص و قیمت بسیاری از سهم‌ها تقریباً به پایان رسیده و احتمال برگشت بازار بسیار زیاد است.

وی درباره تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سرمایه تهران گفت: تعیین تکلیف انتخابات آمریکا بر این مساله تأثیرگذار است و شدت برگشت بازار را تعیین می‌کند. در واقع بخش مهمی از ریزش‌هایی که دو هفته اخیر بازار سرمایه با آن مواجه شده، به دلیل نزدیک شدن به تاریخ انتخابات آمریکا بوده است.

میرمعینی ادامه داد: به نظر می‌رسد با محرک‌های مختلف، انتخاب هر دو نامزد به نوعی اثر مثبت بر شاخص خواهد داشت. با وجود اینکه شاید با انتخاب ترامپ در ابتدا روند نزولی در حد دو یا سه روز داشته باشیم اما به نظر می‌رسد در یک بازه ۲۰ روزه شاهد شاخص‌های بالاتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باشیم. در نتیجه بسیاری از سهم‌هایی که افت قابل توجهی داشتند، اما از بنیاد قوی برخوردارند، در روندی روبه رشد قرار خواهند گرفت.

تاثیرانتخاب بایدن یا ترامپ بر بورس
این کارشناس بازار سرمایه در دو سناریو، تأثیر انتخاب هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا بر بورس تهران را مورد بررسی قرار داد و گفت:‌با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، بازار ما نسبت به آینده اقتصاد و بهبود شاخص‌های اقتصادی خوش‌بین‌تر می‌شود. این موضوع بر عملکرد بسیاری از شرکت‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد؛ به ویژه شرکت‌هایی که به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم آسیب دیدند، نتوانستند قطعات و تجهیزات وارد کنند، در فروش با چالش مواجه شدند و هزینه‌های معاملاتی بالایی را تحمل کردند.

وی افزود: بنابراین شرکت‌ها و صنایعی که بیشترین تأثیرپذیری منفی از تحریم‌ها را گرفتند، احتمالاً با انتخاب بایدن به تدریج و با روندی آرام، رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهند کرد. با انتخاب بایدن، ریسک سیاسی بازار کم‌تر خواهد شد. در واقع با اینکه تغییر شاخص‌های اقتصادی وابسته به موضع‌گیری‌های مختلفی است، اما باتوجه به تبلیغات و شعارهای انتخابی بایدن، دوره‌ای کم ریسک‌تر و کم‌تنش‌تر نسبت به ترامپ تجربه خواهد شد.

میرمعینی درباره تأثیر انتخاب دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بورس نیز گفت: با انتخاب دوباره او، با وجود اینکه در ابتدا شاهد افت بازار خواهیم بود اما به تدریج با توجه به محرک نرخ ارز و دیگر بازارها که به طور عمده در شرایط رشد خواهند بود، بازار سرمایه نیز رشد خواهد کرد. با این حال مانند دیگر بازارها، بازار سرمایه نیز پرریسک و پرتنش خواهد بود، روند همواری را نخواهد دید و افت‌وخیز زیادی را تجربه خواهیم کرد.

پیش‌بینی شاخص بورس در انتهای آبان
این کارشناس بازار سرمایه پس از بررسی سناریوهای مختلف گفت: با این حال در هر دو حالت، محرک‌های مختلفی منجر به رشد بورس خواهند شد. در دوره بایدن، محرک‌های «بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش محدودیت‌های ناشی از تحریم و همچنین افزایش ظرفیت و بهبود عملیات شرکت‌ها» بازار سرمایه را تحت تأثیر مثبت قرار خواهد داد. در دوره ترامپ نیز ابتدا با محرک «نرخ ارز» رشد خواهیم داشت، اما پس از آن با بازار پرریسک و پرتنشی براساس موضوع‌گیری‌ها مواجه خواهیم بود.
وی افزود: با این حال به ‌نظر می‌رسد نقطه تعادلی در بازار ایجاد شده و شاید با انتخاب ترامپ شاخص در چند روز ابتدایی منفی شود، اما پس از آن به طور حتم رشد را تجربه خواهیم کرد و در ۲۰ روز آینده، شاخص کل بورس به بالای یک میلیون و ۴۵۰ هزار یا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد رسید.